Stomie

Pohybová aktivita stomiků

Chápeme, že stomie je velkou změnou ve vašem životě. Rádi bychom vám to co nejvíce usnadnili a dopomohli k tomu, abyste se cítili dobře a mohli se věnovat věcem, o které máte zájem a neumíte si bez nich váš život představit. Naším cílem a přáním je návrátit sebedůvěru ve všem, co budete dělat, ať už je to cokoliv. Mnoho z vás má jistě obavy, že už se nebude moci věnovat věcem, kterým se věnoval dříve. Věřte, že tomu tak není! 

Pojďme si spolu projít pár základních praktických informací, které by pro vás mohly být užitečné...

Každý z nás je individuální bytost s různými potřebami a možnostmi. Co se týče stomie, různí se i důvody, proč byla vyvedena. Což je velmi důležité v navracení se zpět do aktivního života. Každý by si měl najít svoje tempo, tak, aby mu to bylo pokud možno co nejpříjemnější. Nezapomínejme naslochat svému tělu.

Proč je pohyb důležitý?

  • zlepšuje koordinaci a rovnováhu a předchází tak pádům a zraněním
  • zmírňuje vedlejší účinky léčby, jako je únava, ztráta svalů nebo změna váhyvětší psychickou pohodu
  • snižuje riziko dalších nemocí, jako je cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak nebo kardiovaskulární onemocnění
  • snižuje riziko mrtvice
  • přináší radost a spokojenost!

V počáteční fázi je dobré se věnovat zejména:

  • chůzi
  • lehkým cvikům posilujícím břišní svaly
  • cvikům pro mobilitu, rovnováhu a koordinaci

Před operací

Pokud máte plánovanou operaci, můžete se začít věnovat lehkému cvičení i před ní. Můžete například chodit na procházky, jezdit na kole, věnovat se cvikům dopouručeným vašim lékařem... je prokázáno, že lepší fyzický stav může pomoci hojení tkání a může urychlit proces hojení. Další výhodou je určitě to, že se zaměstnáte něčím pro vás příjemným a vyčistíte si hlavu.

Pokud je důvodem založení vaší stomie onkologické onemocnění, i v tomto případě může být pohyb velmi nápomocen. Ukázalo se, že může pomoci zmírnit vedlejší účinky léčby - únavu, ztrátu svalů anebo naopak přibírání na váze. Bohatě stačí menší procházka, drobné domácí práce, zkrátka to, na co se cítíte.

Parastomální kýla a jak jí předejít?

Parastomální kýla je velmi diskutované téma, neboť patří mezi nejčastější komplikace u stomiků. Jak můžeme předejít jejímu vzniku?

  • Kontrolujte si váhu: nadváha je jednou z hlavních příčin, protože vyvolává zvýšený tlak, který je vyvíjen na břišní stěnu. Snažte se pro to si udržovat přiměřenou váhu nebo zhubnout, pokud již máte nadváhu.
  • Přestaňte kouřit.
  • Při kašli či smíchu položte dlaně na břicho, to poskytne břišní stěně oporu.
  • Posilujte břišní svaly: Ochablé břišní svalstvo přispívá k riziku vzniku kýly, proto je důležité provádět cílené cviky na tuto partii těla.
  • Posilujte paže: Silné paže vám pomohou při zdvihání předmětů.
  • Noste podpůrné prádlo se zvýšeným pasem: Takové prádlo dodá břišní stěně oporu, ale samotné nestačí. Je důležité ho kombinovat s vhodným cvičením, bez něho totiž naopak může přispívat k ochabování svalů.
  • Při zdvihání či přenášení předmětů dělejte pouze pomalé a kontrolované pohyby.
  • Nenoste těžká břemena.

Než přejdeme k samotnému cvičícímu programu, přečtěte si o našich základních doporučeních pro správný pohyb a péči o vaše tělo

Navigace