Stomie

Základní pravidla pohybu

Pojďme se zaměřit na základní doporučení pro správný pohyb...

Krátce po operaci - bezpečné vstávání z postele

...je velmi důležité po jakékoliv operaci břicha

 

Bezpečný pohyb

V prvních týdnech po operaci dbejte především na bezpečnost a buďte opatrní při zvedání, nošení a tahání věcí - všechny tyto pohyby zvyšují nitrobřišní tlak, který může zpúůsobit parastomální kýlu

  • Při zvedání lehčích věcí myslete na dobrou formu a vyhněte se trhavým a nekontrolovaným pohybům.
  • Předměty vždy zdvihejte s výdechem a blízko u těla.
  • Pár týdnů po operaci nevysávejte podlahu a nesekejte trávník. K těmto činnostem se vraťte, až se budete cítit silnější a jistější.
  • Pokud máte psa, dávejte pozor, aby vás netahal za vodítko.
  • Buďte obezřetní při domácích pracích a zahradničení. Začněte s těmi nejjednoduššími a nepřepínejte se. Postupem času můžete dělat víc a víc.

Držení těla

Dbejte na správné držené těla - po operaci se může stát, že budete mít tendence se hrbit, protože budete podvědomě chránit svoje břicho. To však může vést k nepříjemným bolestem zad. Vzpřímený postoj vám usnadní dýchání a podpoří správnou funkci břišních svalů.

Chůze

Chůze může velmi pomoci v době rekonvalescence. Můžete začít už v nemocnici krátkými procházkami po oddělení. Po návratu domů pak můžete pokračovat krátkými procházkami ven a až se budete cítit lépe, můžete postupně navyšovat dobu strávenou venku. Ze začátku stačí 5-10 minut.

  • je lepší chodit na krátké častější procházky, než na dlouhé a pouze nárazově
  • až se budete cítit silnější, prodlužujte si vaše procházky
  • nezapomeňte na správné držení těla
  • zapojte vaše příbuzné, přátele
  • najděte si své vlastní tempo, naslouchejte svému tělu

Pánevní dno

Pro ovládání střev je velmi důležité fungující pánevní dno. U trvalé stomie je pomůže posílení pánevního dna ke správnému držení těla. I při dočasné stomii nezanedbávejte jeho posílení. Po zanoření stomie by mohlo dojít k ochabnutí svalů, což by vedlo k problémům s únikem moči a neschopnosti udržet stolici.

Jak posilovat pánevní dno?

  • Jedná se o jemný, téměř neznatelný pohyb. Snažte se izolovat svaly pánevního dna, nezatínejte hýždě.
  • Zpočátku může být cvik obtížný. Nenechte se odradit a zkoušejte to dál.
  • Držte svaly zatnuté po dobu 5 až 10 sekund, dýchejte normálně.
  • Poté se uvolněte a svaly povolte.
  • Opakujte 5–10x. Provádějte 2–3x denně

Dýchání a relaxace

Technika hlubokého dýchání nám může pomoci se uvolnit ve chvílích napětí. Správné dýchání zároveň rozvíjí funkci plic a zlepšuje proces hojení.

Jak na to?

  • Posaďte se zpříma na posteli nebo na židli a opřete se.
  • Uvolněte se.
  • Třikrát se silně nadechněte a vydechněte ústy.
  • Zavřete si oči.
  • Položte jednu ruku na břicho pod pupík a druhou na hrudní kost.
  • Nadechněte se dlouze nosem, břicho se nafukuje a zvedá.
  • Pokračujte v nadechování, po chvíli se začne zvedat i hrudní kost a nakonec, až se plíce zcela naplní, se zvednou i ramena.
  • Poté vydechujte ústy. Při výdechu spusťte ramena, žebra a břicho se jemně vtáhne dovnitř.
  • Udělejte si pauzu a opakujte.
  • Opakujte 2–3x.

Nezapomínejme! Cvičením pečujeme o svůj život z dlouhodobého hlediska!

Navigace