Stomie

Zdravý jídelníček

Stomici a oslavy

Po rekonvalescenci a pokud se budete cítit dobře, není důvod se nějak omezovat. Doporučuji vybírat potraviny, které máte vyzkoušené a dobře je tolerujete. Můžete si dopřát pivo (pozor na plynatost), kvalitní červené nebo bílé víno (do 0,7 l nepřislazované víno – pozor na sacharidy), 1–2 drinky.

Jak změnit stravovací návyky aneb nikdy není pozdě

Motivací k rozhodujícímu kroku je mnoho. Jedna věc je rozhodnutí a druhá vydržet a nezklamat sebe ani své blízké. Při plánování jídelního lístku dbáme na výběr potravin s co nejmenším obsahem tuku. K technologické úpravě pokrmů používáme vaření, dušení, grilování bez přídavku tuku. Masa opékáme nasucho, podlijeme vodou nebo vývarem ze zeleniny a dusíme. Pokud použijeme vývar z masa, necháme bujon vychladnout a sebereme veškerý tuk.

1) Vybírejte málo tučné maso

Živočišný tuk přispívá větší měrou ke zvýšené hladině cholesterolu, který způsobuje zužování cév. Výsledkem může být vysoký krevní tlak, infarkt nebo mozková mrtvice.

Nevhodné maso: tučné vepřové, hovězí, husa, kachna, sekaná masa, uzeniny, rychlé občerstvení tzv. fast food – hamburgery apod.

Kuchyňská úprava: odstraňte viditelný tuk, použijte méně tuku při vaření, vhodné jsou teflonové pánve, mikrovlnné trouby, grilování v alobalu. Jezte kuřecí nebo krůtí maso, králíky, ryby, občas libové hovězí nebo vepřové maso. Z uzenin vybírejte výrobky z drůbežího masa.

2) Mléko, mléčné výrobky

Trh nabízí dostatek výrobků s označením light, vhodné jsou sýry do 30 % tuku v sušině (např. eidam 30 %, tavené sýry 30 %, Cottage, Olomoucké tvarůžky, jogurty s obsahem tuku od 0,1 % do maximálně 2,5 %).

3) Máslo či nízkotučný margarin

Většinou se máslo používá na namazání chleba a rohlíků. Zkuste vyměnit máslo za Ramu light, Floru, Perlu nízkotučnou apod. Našlehaného másla použijete méně na namazání. Na vaření máslo nepoužívejte (použijte nádobí, kde není třeba dávat tuk, nebo použijte jen malé množství oleje pod maso).

4) Pečivo, cereálie

Vynechte bílé a sladké pečivo, používejte celozrnné dalamánky, chleby, rohlíky. Ty obsahují více vlákniny, vitaminů a minerálů. Vláknina podporuje pohyb střev a tím zabraňuje zácpě. Dobré jsou celozrnné snídaně – corn flakes, ovesné vločky, müsli s nízkotučným mlékem nebo jogurtem a ovocem. Na trhu jsou celozrnné těstoviny a neloupaná rýže.

5) Ovoce, zelenina

Obsahují vlákninu, vitaminy a minerály. Doporučené množství: 4–5 porcí zeleniny, 3–4 porce ovoce. Vypadá to jako velké množství, ale…

…začněte ráno např. jedním rajčetem (jinou zeleninou) ke kousku pečiva se sýrem

…mezi snídaní a obědem a obědem a večeří zvládnete ovoce, další porci můžete sníst u televize místo nějakého pamlsku

…k obědu a večeři si dáte zeleninový salát či dušenou zeleninu

…zásoba mražené zeleniny je k dispozici kdykoliv

…brambory jsou vhodnější než knedlíky

6) Luštěniny

Jako zelenina obsahují mnoho vlákniny, minerálů a vitaminů. Jsou bohaté na bílkoviny a obsahují méně tuku než maso. Jsou dobře sytivé, nemusíte k jídlu přikusovat rohlíky. Nadýmavosti je zbavíte ponořením do vody na několik hodin. Luštěniny se dají připravovat i jinak, než je klasická kaše, polévky, ochutnejte z nich saláty v kombinaci se zeleninou či těstovinami.

7) Nápoje

Aniž si to uvědomíte, přijmete mnoho kalorií v nápojích jako je cola a jí podobné. Žádné kalorie nemá voda, minerálky, neslazené ovocné a zelené čaje. Ovocné džusy jsou sladké, ale obsahují vitaminy (diabetici je omezí).

8) Alkohol (děti ho nepijí vůbec)

Dodává prázdné kalorie a podporuje chuť k jídlu. Záleží na množství vypitého piva nebo vína. Velké množství nahradí bohatou porci jídla, malé množství nevadí.

9) Pestrost, barevnost

Pestrá strava není totéž co barevná. Pestrá v tomto znění znamená vyvážená, nevynechává žádné složky potravy (např. jako u vegetariánů). Barevnost zajistí rozmanitost zeleniny a ovoce. Hledejte v receptech u známých, v různých kuchařkách apod.

  1. Pijte dostatečně (2–2,5 l denně)
  2. Dbejte na rozmanitost jídla
  3. Jezte v klidu
  4. Jídlo si vychutnávejte
  5. Důkladně jídlo kousejte a žvýkejte
  6. Jezte hodně ryb, ovoce a zeleniny
  7. Omezte sladké, tučné pokrmy, ostrá jídla a alkohol
  8. Dodržujte hygienu přípravy i konzumace pokrmů
  9. Zařaďte dostatek vlákniny
  10. Dbejte na to, aby potraviny byly čerstvé

 

Navigace